Postupně řešte zadané úkoly. Využít můžete svůj sešit a psací potřeby. Řešení podle pokynů zapisujte či označte, poté si ho zkontrolujte.
Která z následujících vět obsahuje pravopisnou chybu?
Při převzetí křehkého zboží zřejmě došlo k mýlce.
Měkká půda močálů může obsahovat vrstvy usazeného pylu.
Živočich živící se jen rostlinnou stravou se nazývá býložravec.
K víku kufru byla přivázaná vysačka s adresou majitele.
Přiřaďte k souvětí spojovací výrazy, z nichž první patří na místo hvězdiček (*****) a druhý na místo koleček (•••••): ***** pojedeš v sobotu, ••••• v neděli, protože v pondělí už nic nejede.
buď – anebo
ať už – nebo
nejen – ale i
sice – ale
ani – ani
Přiřaďte k souvětí spojovací výrazy, z nichž první patří na místo hvězdiček (*****) a druhý na místo koleček (•••••): Tvůj postup není ***** obvyklý, ••••• výsledek je správný, máš jedničku.
buď – anebo
ať už – nebo
nejen – ale i
sice – ale
ani – ani
Přiřaďte k souvětí spojovací výrazy, z nichž první patří na místo hvězdiček (*****) a druhý na místo koleček (•••••): Na oslavu pozvu ***** kamarády, ••••• rodiče, protože by jinak byli smutní.
buď – anebo
ať už – nebo
nejen – ale i
sice – ale
ani – ani
Na vynechaná místa (*) ve výchozím textu je třeba doplnit d/dd tak, aby text byl pravopisně správně. Ve které z následujících možností jsou d/dd uvedena v odpovídajícím pořadí?
Které z následujících tvrzení o výchozím textu není pravdivé?
Příběh začíná odbitím půlnoci.
Příběh zachycuje rychlý pohyb saní.
V příběhu vystupují celkem dvě zvířata a dva lidé.
V příběhu jsou zachyceny zasněžený svah a zamrzlé jezero.
Které z následujících tvrzení odpovídá výchozímu textu?
Napište spisovné dvouslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem BĚH a zároveň se skloňuje podle vzoru MUŽ. ***** času jako husa klasu.
Vyberte spisovné tříslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem MODRÝ a zároveň se skloňuje podle vzoru ŽENA.
Vyberte spisovné tříslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem LED a zároveň se skloňuje podle vzoru STAVENÍ.
Rozhodněte, která z následujících tvrzení jsou v souladu s informacemi obsaženými ve výchozím textu.
Vypište z druhé části výchozího textu slovo obsahující dvojhlásku.
Vypište z druhé části výchozího textu všechna přídavná jména, která jsou příbuzná s vyjmenovanými slovy.
Ve které z následujících možností se vyskytují pouze slova zdrobnělá?
svítidlo, žárovka, lampička
světýlko, světluška, svítidlo
světluška, samička, žárovka
samička, lampička, světýlko
Které z následujících tvrzení není pravdivé?
Slovo denní má opačný význam, než má ve výchozím textu slovo noční.
Slovo blízko má opačný význam, než má ve výchozím textu slovo daleko.
Slovo krátké má opačný význam, než má ve výchozím textu slovo dlouhé.
Slovo menšina má opačný význam, než má ve výchozím textu slovo většina.
Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se vyskytují dvě zájmena?
aby ji nebylo možné přehlédnout
většina z nás někdy viděla světlušku
za svůj poměrně krátký dospělý život
každé světlo ale potřebuje nějaké palivo
Které z následujících tvrzení je pravdivé?
Pojmenování živý tvor je významově nadřazené slovu světluška a zároveň významově nadřazené slovu člověk.
Slovo světluška je významově souřadné se slovem člověk a zároveň významově nadřazené pojmenování živý tvor.
Slovo světluška je významově podřazené slovu člověk a zároveň významově souřadné s pojmenováním živý tvor.
Pojmenování živý tvor je významově souřadné se slovem člověk a zároveň významově nadřazené slovu světluška.
Rozhodněte, které z následujících souvětí je napsáno pravopisně správně.
Na vynechané místo (*****) v ustáleném spojeních doplňte příslušné slovo: Už několikrát jsem bratrovi říkala, aby se místo hraní počítačových her raději učil. Ale to je jako ***** na stěnu házet. Hraje pořád dál.
Na vynechané místo (*****) v ustáleném spojeních doplňte příslušné slovo: Na začátku školního roku jsem si sedl do první lavice přímo před katedru. Spolužáci se mi smáli, že prý na mě bude nejvíc vidět, že už nebudu moct nikdy použít tahák. Odpověděl jsem jim: Pod ***** bývá největší tma.
Uspořádejte jednotlivé části textu tak, aby na sebe navazovaly. Pořadí zapište pomocí písmen, například: A-B-C-D-E-F
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou. Napište je postupně za sebou ve správném tvaru, například: majitelem, brzy, vyjímal, úžasem
Ve které z následujících možností je uvedeno souvětí?
Co zapříčinilo náš neúspěch ve fotbalovém turnaji, zatím nevíme.
Přihlášku mi odevzdejte do konce týdne, a to podepsanou od rodičů.
Při výuce jsme se vždy věnovali jednak čtení textu, jednak jeho rozboru.
V tomto případě se jedná o úmyslné ublížení spolužákovi, nikoli o nehodu.
Která z následujících možností nejlépe vystihuje úvodní text?
úryvek z prózy, v níž vystupují zvířata
úryvek z poezie, v níž vystupují zvířata
ukončená pohádka, tedy příběh s nadpřirozenými jevy
ukončená bajka, tedy příběh obsahující závěrečné ponaučení
Rozhodněte, které z následujících tvrzení odpovídá úvodnímu textu:
Vypište z první části úvodního textu sloveso, které má význam PODLEHNOUT DOJETÍ.
Vypište z první části úvodního textu sloveso, které je v textu užito v rozkazovacím způsobu.
Vypište z první části úvodního textu dvouslabičnou předložku.
Rozhodněte, které z následujících tvrzení je pravdivé. Při řešení vycházejte z definic uvedených v nápovědném textu.
Která z následujících vět obsahuje podmět nevyjádřený?
Jeskyní se hromově rozlehl tygří řev.
Přímo před ním stálo nahaté hnědé děcko.
Měsíční záře v ústí jeskyně náhle potemněla.
Dávají si poroučet jenom od náčelníka smečky.
Která z následujících vět obsahuje pravopisnou chybu?
Pohotoví hlídací psi za plotem si mě zvědavě měřili.
Nově otevřené výstavní sály byly velmi slabě osvětlené.
Vysoké topoly i další dřeviny se staly přírodními větrolami.
Střídmě zdobené šaty se stuhami v pase se mi zamlouvaly.
K vlajce přiřaďte odpovídající popis.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých hvězd je lichý. Světlých hvězd je více než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet pěticípých hvězd je lichý. Tmavých hvězd je méně než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí a tmavých hvězd je shodný. Počet čtyřcípých hvězd je sudý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet tmavých čtyřcípých a světlých pěticípých hvězd je shodný. Počet světlých srdcí je lichý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí je větší než počet světlých hvězd. Pěticípých hvězd je méně než čtyřcípých.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých a pěticípých hvězd je shodný. Tmavých hvězd je více než tmavých srdcí.
K vlajce přiřaďte odpovídající popis.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých hvězd je lichý. Světlých hvězd je více než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet pěticípých hvězd je lichý. Tmavých hvězd je méně než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí a tmavých hvězd je shodný. Počet čtyřcípých hvězd je sudý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet tmavých čtyřcípých a světlých pěticípých hvězd je shodný. Počet světlých srdcí je lichý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí je větší než počet světlých hvězd. Pěticípých hvězd je méně než čtyřcípých.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých a pěticípých hvězd je shodný. Tmavých hvězd je více než tmavých srdcí.
K vlajce přiřaďte odpovídající popis.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých hvězd je lichý. Světlých hvězd je více než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet pěticípých hvězd je lichý. Tmavých hvězd je méně než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí a tmavých hvězd je shodný. Počet čtyřcípých hvězd je sudý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet tmavých čtyřcípých a světlých pěticípých hvězd je shodný. Počet světlých srdcí je lichý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí je větší než počet světlých hvězd. Pěticípých hvězd je méně než čtyřcípých.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých a pěticípých hvězd je shodný. Tmavých hvězd je více než tmavých srdcí.
K vlajce přiřaďte odpovídající popis.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých hvězd je lichý. Světlých hvězd je více než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet pěticípých hvězd je lichý. Tmavých hvězd je méně než světlých srdcí.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí a tmavých hvězd je shodný. Počet čtyřcípých hvězd je sudý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet tmavých čtyřcípých a světlých pěticípých hvězd je shodný. Počet světlých srdcí je lichý.
Na vlajce jsou dvě svislé čáry, počet světlých srdcí je větší než počet světlých hvězd. Pěticípých hvězd je méně než čtyřcípých.
Na vlajce jsou dvě vodorovné čáry, počet čtyřcípých a pěticípých hvězd je shodný. Tmavých hvězd je více než tmavých srdcí.
Z první tučně vytištěné věty vypište základní skladební dvojici, například: řidiči se mění
Z druhé tučně vytištěné věty vypište základní skladební dvojici, například: řidiči se mění
Ve kterém z následujících úseků výchozího textu je každé slovo jiným slovním druhem?
při koupi si zákazník
tou dobou už budou
zařízené jako pojízdnou ložnici
řízení věnovat jiným činnostem
Ve které z následujících vět je slovo CESTA použito ve stejném významu jako ve výchozím textu? (Posuzované slovo je ve výchozím textu podtrženo.)
Při horečce začal mluvit z cesty.
Raněný jelen ležel přímo na cestě.
O prázdninách ho čeká cesta k moři.
K moderní hudbě si nakonec našel cestu.
Ve kterém z následujících úseků výchozího textu je obsažena domněnka?